(1974)
Ilggadējs animācijas filmu operators, kurš galu galā izrādījies talantīgs scenārists un režisors. Ieguvis kino un TV operatora izglītību, debitējis kā operators kinožurnālā Latvijas hronika (1996), bijis operatora asistents spēlfilmā Likteņdzirnas (1997), operators dokumentālajā filmā Elza un Artūrs (1998), taču kopš 1998. gada strādā filmu studijā Animācijas brigāde. Jau 1999. gadā debitējis kā scenārija autors, mākslinieks un mūzikas autors seriāla Zvēri filmai Caurā māja, kas Nacionālajā filmu festivālā Lielais Kristapstika nominēta kā viena no labākajām īsfilmām. Turpmāk bijis pastāvīgs Animācijas brigādes filmu operators, reizēm scenārija autors, arī montāžas režisors, līdz beidzot debitējis animācijas režijā ar filmu Jaunā suga (2008), kas tūlīt tika atlasīta Berlināles konkursa skatei; tādu pašu novērtējumu un vēl arī divas Berlīnes kinofestivāla balvas izpelnījās Ēvalda Lāča trešais režijas darbsEži un lielpilsēta (2012).
(informācija no Filmas.lv)
Saruna par profesiju ar Ēvaldu Lāci.
KĀDAS NO OPERATORA DARBĀ IEGŪTAJĀM IEMAŅĀM JUMS IR NODERĒJUŠAS, VEIDOJOT SAVAS FILMAS?
Nu… varētu būt mēģināšana domāt, organizēt elementus telpā, lai tie pēc kaut kā izskatītos kadrā.
KO VĒL BEZ OPERATORA DARBA UN REŽIJAS JŪS ESIET DARĪJIS ANIMĀCIJAS JOMĀ?
Kad sāku strādāt “AB”, biju operatora asistents filmā “Props un Berta”, kas bija Dānijas studijas Zentropa pasūtījums, kur operators bija pieredzējušais Pēteris Trups. Ap to laiku es arī drusku pamācījos animēt, bet necik labi to neiemācījos − filmā “Props un Berta” bija kadrs, kur izbijušies pilsētnieki izpauž savu izbīli, skraidot pa pilsētu. Nu un mans varonis bija pastnieks, kam bija jāpārskrien pāri ielai. Notika, ka skrienot viņš divreiz pēc kārtas piesita pie zemes vienu un to pašu kāju. Lai mierinātu sevi atmiņās šo kaunpilno izgāšanos, mēdzu atcerēties, ka šis kadrs tomēr iegāja filmā, jo šī nepareizā skriešana radīja īpaši ekspresīvu rezultātu. Kopš tās reizes es neesmu neko īpaši sarežģītāku animējis, kā lellei pagrozīt galvu vai pacelt roku. Vēl mēdzu montēt un mazliet māku darboties ar pēcefektiem, lai izlabotu kādas nelielas lietas, piemēram, izdzēstu kadrā nejauši atstātas standziņas vai ko tamlīdzīgu.
KĀ RADĀS IDEJA FILMAI “EŽI UN LIELPILSĒTA”?
Īsumā bija tā: mūsu studijas ģēniji Putniņš un Cimmermanis pievērsās spēlfilmas veidošanai (“Džimlai rūdi rallallā”), nu un man likās, ka lai būtu kaut kas, ko darīt, jāmēģina izdomāt pašam kāds projekts, ko iesniegt kino centra konkursā. Lieki teikt, ka kino centra konkursā šī iecere piedzīvoja kaunpilnu izgāšanos, bet neparastas sagadīšanās dēļ studijai bija pašai naudas rezerves, un vēl ar Kultūrkapitāla fonda atbalstu filma tomēr tika realizēta.
VAI STRĀDĀT PIE SAVĀM FILMĀM ARĪ PAR OPERATORU IR VIEGLĀK VAI GRŪTĀK?
Man ne pārāk skaidrs ir jautājums. Vieglāk vai grūtāk, nekā kas? Man nekad nav sanācis izpildīt režisora funkcijas kopā ar citu operatoru. Viens pozitīvais aspekts, ko noteikti var minēt, ir, ka izpaliek ieceres izskaidrošana.
KĀ JŪS APGUVĀT OPERATORA DARBU?
Man bija prieks mācīties Latvijas Kultūras akadēmijas 1. operatoru kursā, kura meistars bija Kalvis Zalcmanis.
CIK BIEŽI IR PAŠAM JĀIZDOMĀ KO DARĪT, LAI AINA IZSKATĪTOS LABI?
Ir svarīgi uzsvērt, ka filma ir kopdarbs. Specifiski izskata un vizualitātes daļā nevar par zemu novērtēt filmas mākslinieka lomu: nofilmēt jau var to, kas ir mākslinieka iecerēts/izgatavots.
KAS NO JŪSU IZGLĪTĪBAS JUMS NODER, STRĀDĀJOT PAR OPERATORU UN REŽISORU?
Viss noder.
KĀDAS ZINĀŠANAS, PRASMES, TALANTI, RAKSTURA ĪPAŠĪBAS UN IZGLĪTĪBA BŪTU VĒLAMAS, SĀKOT DOMĀT PAR OPERATORA UN REŽISORA DARBU?
Visupirms noteikti – interese par kino.
KO JŪS IETEIKTU TOPOŠAJIEM OPERATORIEM UN REŽISORIEM?
Kļūstiet domubiedri. Ir ļoti labi veidot filmas domubiedriem. Tas ne tikai padara rezultātu labāku, bet arī padara patīkamāku filmas veidošanas procesu.
Radošā biogrāfija
Režisors
- Kurmis un bullis (2017)
- Eži un lielpilsēta (2013)
- Ledus pavēlnieks (2009)
- Jaunā suga (2008)
Scenārija autors
- Kurmis un bullis (2017)
- Eži un lielpilsēta (2013)
- Cūkas laime (2009)
- Jaunā suga (2008)
- Pasmaidi, draugs! (2007)
- Miega rūķi (2006)
- Skudrulauva (2004)
- Poēm pa kulšen (2003)
Operators
- Zirņa bērni (2020)
- Puteklis (2018)
- Parīzes noslēpumi (2018)
- Ruksīša ceļojums (2017)
- Vaikiki (2017)
- Kurmis un bullis (2017)
- Meistara slepenā dzīve (2016)
- Mežonīgie pīrāgi / projekts (2018)
- Tornis (2015)
- Zaķu lielā diena (2015)
- Meža sargi (2015)
- Kraukšķītis (2014)
- Sārtulis (2014)
- Eži un lielpilsēta (2013)
- Vāsa (2013)
- Korrida (2012)
- Tīģeris (2010)
- Zīļuks (2010)
- Ledus pavēlnieks (2009)
- Lācis nāk! (2008)
- Jaunā suga (2008)
- Medības (2007)
- Cerību kuģis (2007)
- Pasmaidi, draugs! (2007)
- Latvietis (2007)
- Rezgalības II – pavasaris (2006)
- Trīs musketieri (2006)
- Miega rūķi (2006)
- Ātrāk, Minhauzen, ātrāk! (2005)
- Skudrulauva (2004)
- Poēm pa kulšen (2003)
- Jāņtārpiņš (2002)
- Kaimiņu būšana. Cikls “Zvēri” (2000)
- Murrr-gi. Cikls “Zvēri” (1999)
- Caurā māja. Cikls”Zvēri” (1999)
- Laupītājs. Cikls “Zvēri” (1999)
- Elza un Artūrs (1998)
- Putnu dienas. Cikls “Zvēri” (1998)
- 5 versijas. Dzīve nr.2 (1997)
- Latvijas hronika Nr. 4/5 (1996)
- Latvijas hronika Nr.4 (1995)
- Filma Ērglis (1995)
Montāžas režisors
- Tornis (2015)
- Zaķu lielā diena (2015)
- Meža sargi (2015)
- Kraukšķītis (2014)
- Korrida (2012)
- Tīģeris (2010)
- Zīļuks (2010)
- Ledus pavēlnieks (2009)
- Lācis nāk! (2008)
- Jaunā suga (2008)
- Medības (2007)
- Cerību kuģis (2007)
- Pasmaidi, draugs! (2007)
- Latvietis (2007)
- Rezgalības II – pavasaris (2006)
- Trīs musketieri (2006)
- Miega rūķi (2006)
- Skudrulauva (2004)
- Poēm pa kulšen (2003)
- Kaimiņu būšana. Cikls “Zvēri” (2000)